Розповсюдженим сценарієм серед телефонних шахрайств є такий: вам телефонують з невідомого номера і говорять, не даючи вам оговтатись, що родич потрапив до лікарні, у ДТП чи у поліцію (варіанти можуть бути різні). Шахраї користуються фактором несподіванки та емоційного впливу на потерпілих. Вони представляються правоохоронцями, лікарями чи навіть родичами тих, кому дзвонять. Пропонують можливість швидко розв'язати певні «проблеми», які з’явились у ваших рідних, за фінансову винагороду.
Фінансове шахрайство: «Ваш родич потрапив до лікарні (у ДТП, до поліції тощо)»
Для переконливості шахрай, наприклад, може назватися лікарем і повідомить, що ваш родич нібито потрапив у ДТП і на його лікування негайно потрібні гроші, за якими приїде «кур’єр» чи «довірена особа».
Після того, як жертва повірила в розповідь, зловмисники відправляють до неї кур'єра, якому треба передати гроші нібито "на лікування". Зрідка аферисти повідомляють номер картки, на яку можна переказати гроші. Саме цей вид шахрайства приносить аферистам найбільшу кількість грошей, оскільки багато людей, навіть якщо і чули про нього, під умілою дією зловмисників віддають усі свої заощадження.
На жаль, на гачок зловмисників дуже часто потрапляють найбільш уразливі верстви населення - люди похилого віку .
Шахраї найчастіше телефонують пізно увечері, вночі або рано вранці, щоб дезорієнтувати, ввести в стан розгубленості.
Дзвінок з невідомого номера телефону шахраї пояснюють тим, що телефон вашого родича розбився або загубився. Іноді шахраї можуть навіть вгадувати імена, тоді дзвінок виходить дуже правдоподібним. Для переконливості шахрай може «передати» слухавку нібито вашому родичу, який пригнічено-жалібним голосом «пояснює», що сталася біда.
Що робити?
Спочатку потрібно заспокоїтися і не панікувати, не дозволяти собою маніпулювати, під час діалогу взяти ініціативу в свої руки та з’ясувати у потенційного шахрая необхідну інформацію.
По-перше, запитайте, як звати вашого родича (скоріше за все, шахрай не буде цього знати) або запитайте, як вони отримали ваш номер телефону, попросіть передати слухавку «потерпілому» родичу. Потрібно запитати про такі дані, про які шахраї нічого не знають. Можна навіть заздалегідь домовитись з рідними про особливі «секретні дані», які вони зможуть назвати, якщо дійсно потрапили в біду.
По-друге, запитайте адресу лікарні, в яку «привезли» вашого родича, дізнайтеся в якому він відділенні. Навіть якщо дійсно сталася біда, то вас повинні попросити приїхати особисто, ні про яку передачу грошей в цьому випадку не може бути мови. Водночас не повідомляйте співрозмовникам будь-яких відомостей про себе та рідних і у жодному разі не передавайте кошти невідомим особам.
Передзвоніть родичу, про якого йде мова. Навіть якщо ваша близька людина не бере слухавку, дзвоніть кому-небудь з її найближчого оточення.
Пам’ятайте: кур’єрські служби у лікарнях, медичних установах, а також в поліції відсутні. Про потрапляння до медичних закладів постраждалих осіб лікарі повідомляють телефоном і пропонують прибути до лікарні. У свою чергу, до поліції громадян викликають до конкретної службової особи шляхом вручення повістки про виклик, надіслання її поштою, в тому числі електронною або телеграмою.